lördag 14 mars 2009

Dag 24, Koh Tao - Grov uppdatering


Hej vänner, bekanta, familj och anonyma =)
Efter påtryckningar så kommer bloggen idag att uppdateras ganska rejält, med bilder och en hel del roliga historier... så sätt er bekvämt nu..

Som det förra inlägget avslöjade så var det en ganska irriterande och jobbig resa från Koh Chang ner till de tre öarna; Koh Samui, Koh Phagnan och Koh tao..

Senaste veckan har spenderats på Koh Phagnan, där vi haft det riktigt, riktigt bra och tagit det lugnt.


Koh Phagnan är en ganska stor ö med många fina stränder, fint landskap och en hel del festande, och som planerat så var vi på fullmoon-partyt, som blev riktigt lyckat, men man kan inte påstå att vi var själva från Sverige och närmare bestämt Stockholm/ Ekerö där..
Här kommer en liten lista med andra kompisar som befann sig på Fullmoon-partyt på Koh Phagnan:
Denize Hahne, Kim Haag, Petra Berglund, Daniella Lund Riboe, Terese Jansson, Ida Friberg, Johanna Kvissberg, Patrik Berglund (Gyllenbielke?), Robin Wahlgren, Rickard Folcker-Carlsson, Andreas Klintberg, Charlie Nilsson, Patrik Burman, Christian Jonsson, Alexander Ogefalk, Björn Molin, Jag själv (Pontus) och Patrik Johansson.
Ett helt sjukt stort kompisgäng med andra ord..

Med hjälp av en hel del röta så fick 8 av dessa personer plats i en utav Bungalowsen där vi bodde, så en hel del kvällar spenderades ute på verandan där det pratades och dracks, extremt trevligt.

Efter Fullmoon så åkte PJ till Koh Tao i förväg med tjejerna och jag stannade kvar 2 dagar på Koh phagnan med Ogis och Björn och hade jättetrevligt.

Igår så begav jag mig till Koh tao, vilket är en taxi och båtresa på ca, 2,5 timmar, men tar ungefär 5-6 timmar på grund av det usla tidsschemat som ingen passar..
Väl på Koh tao så bestämde jag mig för att vandra till hotellet där tjejerna och PJ bodde, och samtidigt leta boende till oss, en vandring som på kartan ser ut att vara relativt kort och enkel, men som i själva verket kom att bli en utav de svettigaste vandringarna jag har gjort, någonting att sätta i CV´t

När jag kom fram till Big blue diving resort så fanns där ingen PJ, och ingen Ida, tessi eller johanna heller, så jag satte mig utanför vad jag trodde var deras rum och väntade och eftersvettades tills de kom tillbaka.
Då visade det sig att hela gänger bestämt sig för att ta dykcert, PJ skulle ta Open Water, likaså Johanna och Ida, men Terese, som redan har Open water certifikat skulle ta någonting som heter Master, vilket inte lät hel fel.

Nu har vi i alla fall fixat boende och är ganska nöjda med det och stannar här tills vi tröttnar, vilket i sig är en väldigt skön känsla, ingen stess, inget schema och inga måsten.

Någonting som måste understrykas är att när man gör liknande resor som våran, så träffar man en väldig massa nytt folk, vilket är underbart.
Exempelvis så träffade vi två Irländare vid namn Peter och Gareth, som vi lärde känna väldigt bra och spenderade en hel del tid med, ett gäng sjuka men trevliga killar som gillade att dra skämt, på sitt egna lilla vis.
Exempelvis; (ta detta med en näve salt)

-What do you tell a girl who has two black eyes?
-...Hmm.. i don't know..?
-You already told her twice..



-What color does a baby turn into in a microwave?
-...what??...no idea..
-I would'nt know, i'm to busy masturbating.



Med andra ord helt sjukt! Killarna påstod att det var vanliga Irländska skämt. Och om det är sant så måste jag säga att jag förstår att Engelsmännen har varit jävliga mot dom i 900 år..




Här kommer ett par bilder från resans gång..



Allsång




PJ, Gareth, Terese, Jonas





Ogefalk, Pete, Kim









Koh ma, Koh phagnan





Solnedgång - Koh Tao






7 kommentarer:

Anonym sa...

Ta dykcertifikat du med Porre! Ångrar såå att jag inte gjorde det! Här sitter man i 4 plusgrader med snö på gatorna, så kan ju inte vara annat än avundsjuk på er!

Anonym sa...

Hej Killar!
Ni verkar ha det toppenbra. Du verkar ha skaffat dig en skönt frilla gubben, Robin visade mig ett foto i veckan som fanns på face book på dig så jag visste att du snaggat dig. Kan tänka mig att det blir en helt annan upplevelse med dyk cert. Helt otroligt att halva Mälaröarna är i Thailand.... Pontus :) Du får börja en ny bana när du kommer hem som skrivbent eller vad det heter, hur kul som helst att läsa vad du skriver..
Simma lungt nu och akta er för stora FULA fiskar.....
Kramar från oss alla

Mammalotta och pappatomas

Anonym sa...

Äntligen.. va kul, vi har väntat länge på en ny "rapport"
Måste hålla med alla som kommenterar ditt sätt att skriva Pontus, du är riktigt riktigt duktig och det är jättekul att läsa om allt ni gör, vilket verka vara en hel del. Dyk cert låter riktigt kul, passa på att ta det Pontus du oxå... Tommy håller som bäst på att sälja din bil nu så du kan ta dej råd med det... eller?
Som vanligt killar, va rädda om er och NJUT av livet så mycket det går,många och stora stora kramar från mammapia och Tommy

Pontus & PJ sa...

Hej alla blogglasare!

Kul att ni ar rappa pa att kommentera, man blir alltid lite extra glad nar man ser att det finns folk som laser det man skriver.

Jag vet inte riktigt om det har med dykcert. visst det skulle vara jattekul. men Enligt PJ sa var det inte sa fantastiskt som man trodde.. och det blir lite taskig tajming ocksa eftersom att han ar klar med kursen idag, och om man ska ta det sa maste jag borja imorgon, vilket blir lite fel eftersom att kursen tar upp en stor del av dagarna som man pluggar.

Fortsatt kommentera nu! =) har annu inte last nagon kommentar om irlandarnas extremt sjuka skamt.. =)

Pontus

Anonym sa...

JA det kan ju bero på att de är så sjuka så man inte förstår dem ????
Ja den ena fattade vi men inte den andra..här är det grått grått grått, snön är grå, gatorna gråa himlen grå och.....ja ni fattar !
En ny härlig arbetsvecka står inför dörren och man riktigt LÄNGTAR att få ta itu med den!
Vi är inte på nåt sätt avundsjuka på er ( hm ) utan unnar er verkligen allt ni är med om. Det är extra skönt att höra att det går så bra allt, trots några snärre livsöden, men de hör till.Så bara njut och ha det gott i solen, grabbar!

Nu är det dax att dra, vi hörs mer sedan, älskar dig Pontus, pappa och Kristina

Anonym sa...

Tjena! Skämten... Jo tror de är betydligt bättre om man dras direkt av irländaren i fråga samt att man har ett par innanför västen... Nu står jag på flygplatsen, jovisst sörru! Ska dra söderut bokade igår drar idag ska bli så nice! Har köpt guidebok och ordlista så jag har förberett mig väl, till och med lånat empas thazer... Nej nu går flyget... "Final boardingcall för travelers to malmö..." aint life sweet... :(
/ Joa

Anonym sa...

Heeeeeeej du glade på resande fot!! Fan vad underbart ni har det!! Här hade man precis fått upp hoppet, trodde att våren kommit, sen idag vad tror du händer? jo, det snöar, IGEN!! Så, njut vidare ni så sitter jag här hemma och ber till gud att jag också ska få ett par plusgrader åtminstone... =) KRAM / Matilda