torsdag 25 juni 2009

Dag 129, Memphis, TN - Rock och roll..

Nu befinner vi oss i Memphis, Tennessee.

Om man nämner Memphis för i stort sett vem som helst, så är nog den första tanken hos den personen Musik..
Och inte är väl det konstigt..
Det var ju trots allt en kille som bodde här som blev ganska stor i musikvärlden.. glömde bort hans namn..
Just ja! Elvis Presley.. "The King"..

Idag åkte vi till Sun Studios, som kallas "The Birthplace of Rock and Roll".
Artister som Jerry Lee Lewis, Elvis Presley och min favorit, Johnny Cash - har spelat in där. Även U2 och andra stora band har spelat in sin musik där. Men U2 faller lite i skymundan (i alla fall i min hjärna) när det talas om Elvis och Johnny Cash..
Vi tog en guidad tur genom den ganska lilla studion, och såg bland annat Elvis Presleys första framträdande på "National Television", ett framträdande som kom att bli ganska omtalat.
Vi steg in i studion där en massa gitarrer och pianon fanns kvar sedan tiden då dessa extremt stora herrar inom musiken var där och spelade.

Vi fick höra en massa inspelningar, varav vissa misslyckade. Riktigt, riktigt häftigt.

Som sagt så är vi nu i Memphis.
Förutom Musikhistorian så verkar staden jävligt trist faktiskt. Inte speciellt säker heller. Vi bor iofs riktigt bra och billigt, så eventuellt kommer vi att stanna här ett par dagar till och kolla in omgivningarna.

Här kommer de utlovade bilderna!






























2 kommentarer:

sis sa...

Shit va bra bilder det blir med kameran!! :) puss å kraaaaaaaaaaaam

Tjejen som blir brunare och brunare igen, hehe.. sa...

hej mina kära ! jag börjar med att kommentera inlägget om det från svenska staden o.s.v. fan vad ballt ! men otäckt att läsa om den där tornadostormen.. huvaligen, så nervös jag skulle ha blivit ! vilken tur ni hade att den missade er. ni måste väl ha varit lite rädda vah ? huuuvva.. men tufft att ha varit med om på ett sätt :) haha, jag gillar eran stil också att ni hoppade ut genom fönstret på hostelet !! tar dom inte passen vid incheckningen i usa eller som de gjorde i asien ?! hmm.. och guuuud vad tufft med sun studios ! eller vad det hette.. fränt att det var det stället där elvis o johnny cash b.l.a spelat in musik. jag själv gillar ju cash'an skarpt ;) shit vad ni får vara med om mycket ! jag är så avundsjuk.. jag måste nog också åka usa genom någon gång :) eller kanske ni kan åka tillbaka o guida mig ? haha. nä, fy fan vad ballt allting ni är med om ! och än är det ju inte slut =) annars är det finfint här hemma, förutom att världen sörjer. ja, ni lär väl ha hört först, ni är ju trots allt i USA. King of Pop är död. vilken tragedi.. jag tycker faktiskt det är riktigt sorgligt, jag grät när jag såg en presskonferens med hans storebror.. usch vad tråkigt:( men för övrigt pojkar så bor jag på Djursholm f.r.o.m slutet på aug. har en lägenhet från 1 aug !!:D så då är ni hjärtligt välkomna till lilla mig, hihi, kul va ! :) mail kommer snart pontus får du höra mer. sköt om er o rocka på i rock and roll staden ! Puss och kram ps. det är SKITVARMT och SOLIGT i sverige !!! =)