lördag 2 maj 2009

Dag 74, Lake Taupo, Nya Zealand - Serpentinvagar & Stormkok

Sadar ja! Nu ar vi igang har pa Nya Zealand och det kanns riktigt bra!

I Lordags morse sa checkade vi ut fran Hostelet och begav oss till en forort till Auckland for att hamta ut den campervan som vi hade bokat.
Nar vi kom dit sa bad "manana, manana"- killen oss att titta igenom det finstilta i kontraktet.
Jag fann da att vi var tvugna att ha en Engelsk oversattning pa vara Svenska korkort for att fa hyra bilen, samt att man maste ha haft korkort i over ett ar (vilket jag inte haft).

Efter att ha tagit oss till deras Depa, i regn och rusk med en usel beskrivning, sa kan man val saga att jag blev lite upprord over det faktum att massa komplikationer uppstod.
Att oversatta vara Svenska korkort till Engelska skulle inte "vara nagot problem", men vi var tvugna att betala 60 NZD for besvaret, vilket vi gjorde hemma hos en Kinesisk manniska i en annan forort till Auckland.

Nar jag skulle fa mitt korkort oversatt sa kom jag pa att jag hade last i kontraktet att man var tvungen att ha haft sitt korkort i over ett ar for att hyra. Darfor ringde jag upp kontoret och bad dem att kontrollera ifall det var Forsakringsreglerna som sade det eller om det var Foretagets egna Policy. Den nagot langsamma manniskan pa andra sidan traden forklarade att det var Foretagets policy och att jag inte skulle fa kora fordonet.
Jag foljde upp hans svar med ett utlagg om cirka 3 minuter dar jag forklarade pa (relativt) fin engelska att jag da var tvungen att annullera bokningen och att de skulle bli aterbetalningsskyldiga varan deposition samt reskostnaderna. Det verkade tydligen bli for mycket info for honom och han gav med sig.

Naja. Nu har vi i alla fall bilen och allt har gatt bra.

Stopp nr. 1 blev Fylke.
"Fylke?" tanker ni kanske. Japp. Sagan om Ringen-fylke.
Vi letade upp vart "Hobbiton" lag och akte dit och tog en rundtur i det oslagbart fina landskapet.

Tydligen sa hade inspelningarna av Sagan Om ringen agt rum dar i cirka 13 manader (varav 9 manader bestod av uppbyggnad av miljoerna)
Det ar ratt svart att forklara hur fint det faktiskt var, sa jag ska inte ens forsoka med detta, utan istallet ladda upp bilder nar tillfalle ges.

Efter det sa vande vi soderut och akte mot Lake Taupo, dar vi befinner oss nu, och det blev en resa att komma ihag, extremt fin utsikt fran i stort sett hela vagen. Allt fran 2300-metersberg till slatter som man nastan sag horisonten pa.

For er som nagon gang i framtiden ska aka till NZ sa rekommenderar jag starkt att ni hyr en campervan och aker runt i, det finns inget battre satt att fardas har och det ar det absolut mest ekonomiska valet.

Imorgon sa vander vi antingen nosen mot Wellington, som ligger pa sydvastra sidan av norron, eller sa aker vi upp mot nordost. Det beror helt enkelt pa vad som kanns bast just da. Ratt skont liv med andra ord.

1 kommentar:

Sofia, som också vill åka med i eran bil... sa...

åh vilken skönt liv ni lever ! =) och jag blir så avundsjuk när jag läser om NZ... kan verkligen tänka mig att det är sjuukt vackert och att det är som du skriver, svårt att förklara med ord. jag ser framemot bilder ! :) ja, verkar vara ett riktigt saganomringen-land.. kul att ni var i fylke och att ni fick hyra den där vanen ;) och att du fick köra trots att du inte haft körkortet ett år ! hoppas du kör lugnt och fridfullt nu och inte som den där gången i sverige du berättade om, haha (du vet när du skulle köra till flygplatsen, du skulle till luleå..) haha. jag saknar er ! lyssnar på tracy chapman och drömmer mig tillbaka. sköt om er nu, jag älskar att läsa om era äventyr och längtar till nästa inlägg ! puss och kram ! förresten: NZ låter ungefär som mongoliet vad det gäller invånarna vs. fåren - förutom att i mongoliet var det 2,2 miljoner människor och över 11 miljoner hästar. det ni. haha. :)