tisdag 5 maj 2009

Dag 76, Wellington - 1350 km senare..

God morgon!

Eller kanske god kväll.. I alla fall här på Nya zealand.
Nu har vi tagit oss ända ned till wellington, som ligger på norra öns sydspets. Det har blivit 135 mil i bil hittills och mer kommer det att bli.
Vi har kört på de mest sjuka vägarna runt om här och har sett mycket.

NZ är, som många av er säkert redan vet, ett land där landskapet kan vara som dag och natt med bara ett par mils mellanrum. Till exempel så körde vi serpentinvägar (där hastighetsbegränsningen var 100 kmh!!) igår och idag har majoriteten vägar bestått av raksträckor.

Det är lite speciellt att bo i en van, faktiskt. Ytan man har att röra sig på är så pass liten så att man får verkligen lära sig att vara kompakt. Samtidigt så finns det något speciellt med att "bo där bilen är". Till exempel så angav jag bilens registreringsnummer som hemadress när vi hyrde sagan om ringen igår..

Eftersom att det blir lite svårt att göra precis allt i bilen så har vi.. Ja... Luktat lite illa det sista dygnet, så idag bestämde vi oss för att ta in på vandrarhem och tvätta oss och byta kläder. Efter en liten tids sökande hittade vi ett ställe, som måste vara ett utav de finaste belägrade vandrarhemmen i världen. Havet ligger precis utanför huset och solen går ner mellan två klippor i havet, hur fint som helst..

Imorgon kommer vi att börja åka mot nordost, för att se vad den sidan har att erbjuda. Förhoppningsvis kommer vi att få bra väder och sol också, så att man kan lägga sig och sola (så att fröken S.I.R blir stolt) sin numera inte så solbrända kropp..

Nu ska jag försöka att få lite sömn, och eftersom att jag redan ligger i sängen och har skön musik i öronen så är det faktiskt lite svårt att hålla ögonen öppna..

PS. Den som kan svara på frågan om hur många kilometer stängsel det finns i det här landet får en guldstjärna när vi kommer hem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er killar, ja ni verkar ju ha det hur mysigt som helst där på andra sidan klotet. Här hemma i stockholm så har det regnat hela dagen idag, inte så kul men nödvändigt, jag har några dagars semester så det kunde ju vara kul med lite sol. Hoppas att allt strul med körkort och uthyrningsfiran för bilen löste sig till sist, förmodligen, eftersom ni har kört 135 mil redan nu. Ja, tänk att på lördag så har halva tiden på erat äventyr gått till historien, känns det så? Jag kan bara säga att jag tycker att det har gått förvånansvärt fort trots allt, var rädda om er och kör så klart försiktigt nu. Massor massor med kramar och pussar från en som längtar efter dej Pontus som bara en mamma kan :) Tommy Simon och Mormor hälsar så klart oxå.

Anonym sa...

Hej grabbar!
Ni verkar ha det bra over there!!! Läst till mig att Nya Zeeland består av 2 öar nord och sydön, kommer ni att åka över till sydön eller blir ni kvar nordön? Nya Zeeland ligger precis mitt emot Danmark på andra sidan jordklotet, men snart kommer ni lite närmare. Svårt att fånga era inloggningstider nu, det var lättare förr eller vad är det man säger. Sköt om er och simma lugnt nu.
Pussar och kramar från pappa Tomas, mamma Lotta, gipsJoppe, Robbanbobban , doggarna och kissekatterna.

Fröken I.S.R med abstinensbesvär ;) sa...

haha, det är faktiskt fröken I.S.R vet du vad !!! haha =)men jag blir iaf jättestolt över er att ni tänkt sola lite (för min skull också va?!), och MEGAavundsjuk också, haha.. snälla, tänk på mig när ni liggerdär och pressar, jag börjar ha lite abstinensbesvär vet ni vad.. NZ fortsätter låta underbart, jag vill också bila runt där ! tänk så mycket ni får se:D hostelet lät soft ! nu ska solomanen jobba vidare:)puss och kram på er !