onsdag 20 maj 2009

Dag 92, San Francisco, CA - California here we come

Nu har vi snart varit har, i San Francisco, i en vecka.
Det har varit GRYMT.
Vi har bott har i det har stora huset, och har i stort sett haft det for oss sjalva. Allt har funnits. Allt fran TiVo (nagonting som borde sla pa riktigt i Sverige inom ett par ar) till mat och snacks i kylen, dit vi har fatt backstage pass.

Nu har vi antligen styrt upp planen infor varan lilla roadtrip.
Fran borjan sa blev vi avradda fran originalplanen som vi hade styrt upp, alltsa att aka fran San Francisco till L.A - till Las Vegas - till Seattle och sedan vidare mot Miami.
Istallet sa tyckte dom att vi skulle aka till L.A for att sedan lamna bilen dar och ta flyget upp till Washington och Seattle for att hamta en ny bil dar.
Jag ringde till Hyrbilsfirman for att fa en Quote for en hyrbil fran Seattle till New York. Svaret jag fick blev 8.700 dollar. Bara?!
Naja, den planen gick ju at pipsvangen.
Nu kommer vi alltsa att kora pa originalplanen.

Imorgon sticker vi.
Forsta stoppet kommer att bli Santa Barbara som ligger 10 mil norr om L.A.. Formodligen sa kommer vi att ta Hwy 1 en bit av vagen, for att sedan hoppa pa den fyra ganger storre Hwy 101.

For ovrigt sa gjorde jag mitt livs formodligen basta kop idag, jag inforskaffade namligen en Nikon D40 Systemkamera med 18-55 mm objektiv. Helt otroligt bra kamera!
Jag har varit trott pa vanliga Digitalkameror extremt lange nu, och kande att det var god tid att skaffa mig en riktig kamera. Bilderna som jag laddat upp idag ar fran den kameran, hoppas att ni tycker om dem!

Dagen borjades med inkopet av kameran. En frukost pa Starbucks blev det for mig ocksa. Starbucks ar for ovrigt javligt bra. Jag har forsokt att lista ut varfor vi inte har det i Sverige, men har inte kommit speciellt langt i mina teorier. Samma sak dar, det kommer val att sla Sverige inom dryga 10 ar.

Efter inkopet av kameran och frukosten pa Starbucks sa sprang jag runt och fotade allting och betedde mig barnsligare an 2,5-aringen och 5-aringen har i hushallet, tillsammans.

Strax efter min lilla fotosession sa satte vi fart mot en utav varldens mest erkanda broar; Golden Gate Bridge.
San Francisco och storre delarna av vastkusten har i USA slas ofta av massvis av dimma som glider in over land, och detta gor att Golden Gate ofta ar tackt av dimma.
Det var den inte idag.
Det var helt sjukt maffigt att se det stora abaket till bro. Att kora over den var ocksa lite speciellt.

Vi akte aven till Golden Gate Park, som ar en ruskigt stor park som ligger i vastra San Francisco.
Efter det sa akte vi langs Skyline Rd Soderut for att senare traffa hwy 101. Efter ett tag sa markte vi att det lag lite alpvagar i vast, sa vi akte dit och korde runt lite pa dom extremt slingriga vagarna. otroligt kul att kora dar.
Middag avnjots pa IKEA, dar vi at kottbullar, potatismos, graddsas och lingonsylt. Det var jattegott, men ingenting jattespeciellt. Det ar ganska konstigt att man inte borjat sakna Svensk mat an, for med tanke pa att manga som man traffat har tjatat om kottbullar och kaviar och allt det dar tjafset, men jag tror att de overdriver lite ocksa.

Jag vet inte riktigt hur det kommer att bli med bloggandet i framtiden, eftersom att PJs dator sjunger pa sista versen sa kanske jag inte kommer att kunna blogga lika ofta, men jag ska forsoka sa gott det gar, eventuellt sa ska vi laga den dar javla datorn ocksa.

Dagen var med andra ord valdigt lyckad. Natten kommer att spenderas i skedande position med min nya partner. Min kamera!















3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej killar!! Allt du skriver låter ju helt underbart, lova nu att ni kör försiktigt och tar det lungt, ni har väl inga tider att passa så det är ju bara att glida fram på vägarna och INTE reta sig på dom andra bilisterna... blir svårt kanske men försök!! Här hemma börjar det verkligen att bli sommar nu, det är ljust ute till klockan är över tio, jätteskönt!! kanske inte riktigt som hos er men ändå. Ja, jag säger som jag brukar, NJUT NJUT och NJUT för halva tiden har gått nu och snart börjar nedräkningen, i alla fall för oss som snällt väntar här hemma. Massor av pussar och kramar från MammaPia,Tommy och Mormor

Pernilla sa...

Åh va härligt! Som sagt tidigare, kör försiktigt...!! Hoppas att ni kommer få det underbart!! Vita vargen ser ju asschysst ut!! Hoppas den e kul att köra :) Bilderna du tagit e klockrena!! Vi har faktiskt kollat på exakt samma kamera fast inte vågat köpa, men nu kanske :)
Blogga så ofta du kan ändå!! Annars tror jag att några personer kan utveckla abstinensbesvär:) KÖR FÖRSIKTIGT!! Ha de bäst & ta hand om er!!! Massor med kramar från syster & Jerruuuu :)

Sofia från ovan ;) sa...

hej pojkar ! =) åh, så fina bilder ni lagt upp, kan tänka mig att du är nöjd och stolt över kameran pontus, den verkar asbra.. ja, visst är Golden Gatebron maffig:) så tuff ! SF är så underbart vackert.. åååh. hehe. jasså, nu ska ni ut och göra amerikanska vägarna osäkra också ! hoppas det går bra, kör försiktigt och ta de lugnt och allt det där :) det fixar ni nog ! hehe. men kul iaf, så spännande det ska bli att följa eran rutt.. det blev nog bäst att ni tog orginalrutten, med tanke på att den andra blev så billig ;)(eller kanske för dyr, hehe..)spännande med LA, där var jag en sväng också. det var grymt.. tråkigt att PJs dator sjunger så sista versen, jag ser så mycket framemot nästa inlägg.. om den inte funkar måste du stanna vid ett IT-cafe och blogga:) PS. Heder och ära åt Starbucks, vah ! =) de har underbart kaffe.. muuummma !! puss och kram PS.(igen) jag gillar Vita vargen ! det ser asgrym ut, haha ;P