tisdag 26 maj 2009

Dag 98, San Diego, CA - Riktigt blogginlägg

Hallå där!

Nu sitter jag äntligen vid en dator, med svenskt tangentbord! lite skillnad från att stå och blogga från mobilen faktiskt. Nu kan man ju till och med skriva om vad vi faktiskt har gjort under de senaste dagarna.

Vi tar det från San Francisco.

Vi lämnade familjen Day och styrde mot Monterey Bay, som ligger söder om Santa Cruz. Vi stannade inte speciellt länge där, utan åkte istället mot Santa Barbara, som ligger ganska nära L.A, i alla fall om man räknar L.A med omnejd.
I Santa Barbara stannade vi i en natt och bodde på Motel 6, som förmodligen är den största Motellkedjan som finns här.
En sak som jag reagerade på var att Motellen här i USA är ganska exakta med de man ser på TVn hemma från trygga Sverige. Om ni har sett serien "My name is earl" så kanske ni får en bild i huvudet.

Vi åkte sedan mot L.A och ordnade tak över huvudet en bit öst om stadskärnan.
Det var varken lätt eller billigt att ordna boende under helgen som nu passerat, eftersom att Memorial Day (minnesdag för bortgångna soldater) ägde rum i måndags.
Memorial Day är en röd dag och därav så blir det ett sjujävla ståhej överallt, mestadels för att Amerikaner generellt endast har två veckor semester om året och därför blir aningen överambitiösa när röda dagar vankas.

Vi åkte självklart in i Hollywood för att kika runt lite och känna på stämningen.. Det var inte som väntat... Extremt turistigt och ingen direkt charm fanns att ta på. Walk of Fame var inget direkt speciellt heller faktiskt, jag menar, det är namn på stenar som man går på..? Nu kanske jag låter som världens mest griniga pessimist, men missförstå mig rätt. Om jag ska rekommendera platser till någon som ska till L.A så skulle inte Walk of Fame vara en utav dessa. Trots det så hade man förmodligen fått panikångest attacker om man inte besökt gatan.

Vi besökte även Universal Studios, som jag skrev om tidigare.
Det är däremot något att rekommenedera. Trots att ett dagspass kostade dryga $70 så var det värt det. Man kan säga att det var som ett roligt museéum och en nöjespark kombinerat i ett.
Vi kollade på Terminatior 2 i 3D, som varken jag eller PJ gjort förut, och det var nog bland det häftigaste jag gjort på länge. Aktiviteter som dessa var gratis på Universal-området (beroende på hur man definerar gratis - $70 inträde).

Vi åkte till Venice Beach dagen innan Memorial Day, alltså på Söndagen.
Det var ingen hit.
Det var så sjukt mycket folk att vi inte ens kom fram till parkeringen med bilen. när vi avverkat ett par timmar i bilen så gav vi upp och satte kurs mot Motellet.

Det där med trafiken här i södra Kalifornien tål faktiskt att nämnas än en gång. Det är sjukt. Jag visste inte ens att det fanns så mycket bilar här på klotet, men tydligen så.. Bangkok framstår som ett skämt i jämförelse med L.A, rent kvantitetsmässigt. Däremot så är Bangkoks trafikanarki helt absurd, någonting som jag vill minnas att jag nämnt tidigare.

Anyways...

Nu befinner vi oss i San Diego, som ligger jättenära den Mexikanska gränsen.
San Diego är en ganska stor stad, vilket jag inte visste innan jag slog upp det i Lonely Planet-guiden. Den är 1,5 gånger så stor som San Francisco, rent populationsmässigt dvs.
Stan är väldigt fin och ganska liten, och västerut så sträcker stränderna ut sig och försöker stå emot vågorna som kommer in från väst.. På grund av vågorna så finns det förstås även en hel del surfare här.

Eventuellt så kommer vi att träffa Sara, som pluggar och jobbar här i San Diego, och snacka lite skit med henne. trevligt, trevligt =)


Bilder











































2 kommentarer:

Sofia, som äntligen ska få sola på lördag !!! (ledig och det ska bli kanooonväder, det ni ;) haha) sa...

hej pojkar ! ÅH vad KUL med bilder !!! så himla roligt för mig/oss att se.. låter grymt härligt, jag är så avundsjuk på er.. ja, universal studios var en hit för mig med, jag såg också terminator i 3d faktiskt, fränt vah, hehe. så nu ska ni avverka västsidan i USA.. guud vad mäktigt. kör försiktigt, repa inte vita vargen ;) hehe. förlåt pontus att jag är så seg på fejjan, ska inom snar framtid svara på ditt mail. sköt om er nu och rocka vidare ! njut åt mig med ! =) ska bli kul att höra mer om San Diego.. och alla andra platser ni ska till, givetvis ;) puss och kram !

Pernilla sa...

Gud så fina kort!!! Gillar din kamera :) Allt låter helt underbart!!! Inte alls avis!!! Hoppas ni har det hur bra som helst!!! NJUT NJUT NJUT!!!!! Massor med kramar från syster!!!!