torsdag 14 maj 2009

Dag 86 igen, San Francisco, CA - Ny kontinent - igen.

Lite for kaxig rubrik kanske? jaja, sanning ar det i alla fall..

Planet gick for 18 timmar sen, eller om man vander pa det sa blir det faktiskt endast en timme sedan. Ratt sjukt.

For att an en gang bevisa min totala oformaga att sluta ogonen och somna in pa planet sa stannade jag (ofrivilligt) vaken pa planet.
Varan forsta flight gick till L.A, anglarnas stad. Jovisst, tror inte att dessa anglars blodband finns gomt nagonstans i flygplatspersonalens stab i alla fall. Mycket otrevligare manniskor far man leta efter. Men den har gangen ska jag faktiskt vanta ett tag med att generalisera den amerikanska befolkningen, for tro mig, det kommer jag att gora.

Vi fick sitta i L.A i tre timmar och rulla tummarna i vantan pa att planet till San Francisco samtidigt.
Det var vart det.
Nar det aluminiumfargade american airlinesplanet lyfte fran marken sa fick man direkt en overblick over L.A. Allt fran Compton till Hollywood syntes val fran rad 7, dar jag satt och dreglade over Kaliforniens landskap.
Det blev inte heller samre nar vi gled i cirka 900 km/h over Highway 1. Sjukligt vackert.

I San Francisco hade vi stamt traff med Ashley, som PJs mamma var au pair at nar hon var liten. Vi satt och vantade ett tag utanfor inrikesterminalen utan att se nagon gra nissan van.
dryga 20 minuter senare sa rullade bilen fram. Och i satt en utav varldens mest gastvanliga manniskor.
Det var inget snack om saken - vi skulle med hem till dem och installera oss sa fort som mojligt och sedan gora exakt vad vi ville.
Hon korde langs den 6-filiga motorvagen soderut mot 191 Hillside Avenue.
Vi kom fram till ett sjukt fint hus, belaget pa en hojd med utsikt mot bergen i ost.

Vi fick ett rum, en rundvisning, och halsa pa barnen Nico och Ella (5 resp. 2), som verkade falla ganska fort for oss.

Efter det har inte speciellt mycket hant - forutom en middag, en lang konversation, och ett debatterande med ungarna varfor de maste ata upp maten for att fa efterratt.
Sjukt idylliskt. Vi gick fran tva Backpackers till tva Au Pairer inom loppet av sekunder kandes det som.
Ashley har aven serverat oss en egen laptop med tradlost internet, ett eget vardagsrum med en 50-nagonting TV och visat oss vart allt gott star i koket. Sa mer info har ifran San Francisco kommer inom kort!

Kortfattat - vi overlever.

2 kommentarer:

Anonym sa...

skönt att ni är framme i usa nu:) vi lär kanske höras/joppe

Sofia, den allsmäktiga (skämt och sido, men jag ska på 20års fest ikväll !:D) sa...

ÅH så underbart det låter !! :D jag har ju själv varit i SF och vet hur vackert det är.. så njut njut njut av dess vackra gator och utsikt - ska bli SÅ KUL att läsa om era äventyr där ! =) åh, vad skoj. och vadlyxigt att ni fick ett sånt boende och omhändertagande, inte varje dag som backpacker man får ha sån tur :) vad kul för er ! haha. "pontus och pj - the backpackers that became au pairs". i like it. längtar till nästa inlägg ! =) puss och kram och rocka lös i SF åt mig med ! alcatraz var en av mina favoriter att göra i stan, det var sjukt mäktigt...