onsdag 13 maj 2009

Dag 86, Auckland - Emigrerar till Amerikat

Likt de gamla vaderbitna Svenskarna som i slutet pa 1800-talet och borjan pa 1900-talet tog baten till "Amerikat" i hopp om att grava upp ett par guldtackor och tjana sig en hacka, sa flyr aven vi nu till det stora landet i vast.
Och visst, det kanske inte hade varit fel att gravt upp ett par guldtackor i form av nagon slags orealistisk vinst i Vegas, men det egentliga malet ar att ta oss fran Vast till Ost, i bil.

Nu nar Nya Zealand ar gjort och 3.000 kilometer har suttits av i en bil, sa kanner man en viss smak i baken. I USA sa kommer vi att avverka det avstandet - ganger fem. Vi far se om vi ens kommer att ha nagra bakandor kvar nar vi kommer hem, och aven om vi har det sa kommer de formodligen vara formade exakt som formen av ett sate i en Pontiac G6.

Nagonting som har varit lite overraskande har i NZ har just varit avstanden mellan staderna, som kanske inte ar speciellt stora nar man ser till siffrorna, men om man vager in att vagarna i stort sett bara bestar av kurvor sa blir tidsavstanden desto storre. Till och med Kiwi's (Nya Zealandare) tycker att det ar lite sjukt att vi klarat av hela norra on pa dryga 10 dagar.

Sa idag aker vi alltsa till USA.
Planet gar ifran Auckland klockan 17:55, och landar i Los Angeles 12 timmar efter det. I Los Angeles far vi vanta i 3 timmar pa planet som ska ta oss till San Francisco, som i sin tur vi ska spendera en dryg timme pa. Vi kommer att landa i San Francisco 2 timmar innan vi reste fran Auckland, jag tror dock inte att man kommer att kanna sig speciellt mycket yngre efter att ha suttit pa flygplan och flygplatser i 17 timmar.
Vi aker aven ifran hosten och till varen, nagonting som ocksa ar ganska haftigt.

Nar man aker bil mitt ute pa vischan har i Nya Zealand, och inte har en GPS, sa far man ta till lite metoder som farsgubben lart ut, namligen att solen star rakt soderut klockan 12 pa dagen. Den metoden tillampade jag ett par ganger, och slogs av att jag likt forbannat kom fel.
Sen kom jag pa en sak. Vi befinner oss pa sodra halvan av klotet, och eftersom att solen gar langs med ekvatorn sa maste det betyda att solen star rakt at norr nar klockan ar 12 pa dagen. Det blev mycket lattare att se vart ost, vast, norr och syd var efter jag kom pa detta. Jag vet inte om resonemanget ar helt gangbart. Om det inte ar det, kommentera!

Igar gjorde bade jag och PJ varsitt inkop, vi kopte gitarrer.
Efter att ha spelat pa den vardelosa gitarren vi inforskaffade i Thailand sa tappade man livslusten sucessivt. Och nar vi har, i Auckland, steg in i en riktig musikaffar sa blev vi bada sa pass sugna att vi inte kunde halla oss. Vi kopte tva identiska gitarrer, som later riktigt bra, och tryckte ned priset en aning. Igar satt vi och spelade lite i common-rummet pa Hostelet, nagonting som tydligen uppskattades av ett par stycken, som kom in och satte sig ned. En av killarna som lyssnade skankte vi varan gamla gitarr till, tror att det blev resans godaste garning. Han vart sa glad att han var pa vag att borja kramas, och eftersom att jag inte ar speciellt fortjust i att krama frammande man, sa snaste jag bort honom med nan kommentar dar jag forklarade att om han fragade om det var sant att han fick den igen, sa skulle jag ta tillbaka den och skanka bort den till en uteliggare. Och mycket riktigt, sa holl han kaften och holl aven avstandet.

En sak som har slagit oss med Nya Zealand, ar att det gar att halla ned budgeten ofantligt, samtidigt som man har kul, vilket sjalvklart ar perfekt for oss.

Vi har; Haft campervan i 12 dagar, betalat 300 mils bensin, bott pa hostel ett par ganger trots att vi haft bilen, atit ute for det mesta, kopt varsin gitarr, betalat en oversattning av vara svenska korkort samt betalat for vissa aktiviteter.
Och vi har gatt ganska precis/lite under budgeten som jag raknade pa for ett ar sedan.
Nya Zealand ar alltsa ett land som valkomnar Backpackers. Stort plus.

Nu, nar klockan ar cirka 03.00 pa natten i Sverige, 14 maj, sa har jag precis kommit ut fran biografen och sett klart filmen "Angels and Deamons". Forst i varlden. (om man raknar bort forhandsvisningar saklart)
Filmen kommer att ha premiar i USA den 15onde, da vi redan har varit dar i en dag.
Mycket bra film BTW!

Nu ska vi pallra oss ivag till flygplatsen for att hoppa pa den 747an som vantar pa oss.

1 kommentar:

Pernilla sa...

Weeeii!! Nu e ni på väg till amerikat!! Akta er för galna människor, dom finns överallt, tro mig... :) Som en liten inbiten svensk så får man en smärre chock faktiskt..!! Hoppas ni sover på flyget, suger att sitta av flygtid... :) Hör av er så fort ni landat, helst!!! :) Massor med kramar från mig & jerry :) Jus¨t de, kul att angels& demons var bra!! Vi ska se den imorgon!!! Love you! Puss&kram!