onsdag 22 april 2009

Dag 63, Woollomooloo, Sydney - Skavsår & Våldtäkt

Låter inte speciellt roande va?
Okej då, så farligt är det kanske inte, jag menar; det är priset man får betala för att ha snygga skor på sig. ("om man vill vara fin...")

Dagen blev helt okej ändå här i Sydney. Uppstigning klockan 9.00 och frukost utomhus. Efter detta tvingades skorna på fötterna och vi begav oss mot Darling Harbour.
Efter en snabb titt på den extremt fina hamnen så släpade vi fötterna efter oss mot Chinatown för en måltid.
Någonting vi slogs av var att portionerna i Chinatown var extrema. Glöm inte bort att vi har varit i Thailand i två månader och bokstavligt talat fått babyportioner, och även vant oss vid detta. Det hela slutade med att de två ariska killarna som förmodligen var längst i hela Chinatown lämnade halva portionen på talriken.

Lite kuriosa kring Australiensisk matkultur är att den egentligen är densamma som den Engelska. Med andra ord rätt usel. Australiensare är även i regel fetare än Amerikaner, och det om nåt säger ju en hel del om landets kulinariska avdelning.

Efter Chinatown begav vi oss återigen till Darling Harbour för att kolla in lite kläder, fann därefter att prislapparna inte direkt matchade med våra plånböcker, och som så många gånger förut så tackade vi för oss och begav oss med blodiga fötter tillbaka hit till Woollomooloo (Som för övrigt är ett extremt kul namn på en stadsdel).

Här på vårat Hostel har vi träffat ett par annorlunda typer, bland annat killen i receptionen, som efter 20 effektiva konversationsminuter med PJ avslöjade att han kom från Sverige. Även den Hawaiianska tjejen som påstod att hon med glädje skulle kunna våldta mig och PJ, vi var ju faktiskt "Svenskt lammkött". Detta har resulterat i att PJ tagit fram sin dammiga pepparspray ur handväskan och tillbringar nätterna skedandes med undertecknad (jag agerar den stora skeden). Vi har även bekantat oss med den Brittiska gentlemannen Henry, som blott 19 år gammal halsar Whisky direkt från flaskan, "Cut the middleman" tror jag att ordspråket var.

Ingen surfing blev det idag heller, på grund av vädret. Men imorgon ser det ut som om att vi kommer att försöka bemästra den konsten, alternativt bli uppäten av hajarna på grund av de pyttesmå bloddropparna som sipprar ut ur mina lilltår.

Cheers.

1 kommentar:

Sofia, hon som brukade ligga vid poolen 24/7 :) sa...

hej killar !! ååh, vad kul att läsa om sidney och australien ! =) haha, jag skrattar gott åt din "lista/sammanfattning" över thailand och australien, än en gång.. jag gillar när du skriver såna pontus ! och du pontus, jag ska snart svara på ditt mail, förlåt att det tar sån tid, men jag har så mycket att stå i här uppe förstår du.. skotta snö och göra upp eld, haha, nä, skämt och sido ;) men jag letar ju husrum o jobb för fullt vettu ! men snart kommer det ett mail:) iaf tillbaka till er resa: kul med bilderna ni lagt upp, ni verkar ha det toppen ! jag måste åka till australien någon dag jag emd.. finns mycket att titta på och göra :) skönt att vädret är behagligt ! men som ni vet, älskade jag ju den där fuktiga värmen i thailand då man knappt kunde andas, haha.. nu ska jag snart och jobba ! ha de så kul killar, jag fortsätter läsa eran blogg, ser framemot nästa inlägg ! :) pusspuss och kramkram