onsdag 29 april 2009

Dag 70, Sydney - Svinigt roligt!

Halloj!

Såhär efter två veckor i Sydney så känns det som om att man kan den här staden ganska bra nu.
Tyvärr har vi inte tagit alla de utflykter som man egentligen "ska" göra, men det känns inte riktigt som om att vi har gått miste om något.

De senaste dagarna har vi försökt lista ut vad vi ska göra på Nya Zealand, dit vi åker imorgon.
Det vi har kommit fram till är att det bästa sättet att spendera tiden på Nya Zealand är att hyra en "Campervan".
En Campervan är i stort sett en vanlig skåpbil som, istället för lastutrymme, innehåller sängar.
Det finns även kök, vilket gör att det mer blir som en kompakt husbil.
Jag blev rätt förvånad när jag upptäckte att kostnaden för en campervan är 54 NZD per dag (1 NZD= 4,5 SEK) vilket är ruskigt billigt med tanke på att man inte behöver ta in på Hostel när man har den.
Hur vi kommer att lösa frågan med att tvätta oss och hantera diverse toalettbestyr kommer nog att förklaras på bloggen när vi själva har kommit på svaret på frågan.

Så imorgon går alltså planet till Nya Zealand, en flygtur som effektivt tar 3 timmar, och vi åker 2 timmar framåt i tiden, då kommer alltså tidsskillnaden från Sverige att vara 10 timmar.

Häromdagen när vi promenerade inne i Sydney så märkte vi att en butik visade NHL i full HD. Det resulterade i en extrem abstinenslättnad och att vi blev fast där och kollade på matchen tills vi inte orkade längre. Ni förstår inte hur mycket vi skulle uppskatta att se en VM-match eller nån bra slutspelsmatch i NHL. Här nere är Hockey inte speciellt uppmärksammat, utan mest fotboll, Australiensisk Fotboll och rugby är smetat över sportnyheterna.

Det känns ganska lustigt, men snart så bär det av till USA för oss. I samma veva som vi har avverkat halva resan. Det har gått riktigt fort allting och vi har hunnit med ganska mycket. En tanke som man slås av är att man inte har sovit i sin egen säng på 70 dagar, vilket måste vara personligt rekord. Snabbt uträknat i huvudet så har vi bott på 20-25 olika ställen. och den siffran kommer förmodligen att tre eller fyrdubblas efter USA är avverkat.

Såhär i svininfluensans tid så kommer det att bli "kul" att se hur Nya Zealand (där några tydligen blivit smittade) och USA kommer att hantera folk som kommer in i landet. Svinigt roligt.

Nu är klockan mycket här Down under, och sängen tittar på mig med hundögon och vill att jag ska vila mig lite. 11 timmar och 53 minuter kvar tills vi sticker..

Cheers,

2 kommentarer:

Sofia, den partysugne (jag är så taggad inför morgondagen, valborg vet ni !=) ) sa...

hej sötnötar! :) det där med storstäder och inte göra allting som man "ska" göra känner jag igen.. när jag och cam var i hongkong så gjorde vi nästan ingenting - vi var så nöjda med att bara va ! kul med NZ, ni vet ju att jag följer er vart ni än går, hehe. kul också att ni fann en billig hyrbil ! haha, jaa, huuuur ska ni kunna sköta hygienen ?? den stora frågan.. men glöm inte att som backpacker får man vara smutsig och äcklig och lukta svett - frågan är bara hur länge man står ut ? Haha. akta er för svinen nurå, jag vill inte att ni ska bli sjuka vet ni väl..! sköt om er och kör lugnt på vägarna i NZ. puss och kram från ett sooooligt och varmt norrland !! (vi har toppenväder)=)

Tompa Lund sa...

Kul att hänga med på Er tripp....
Ett tips på NZ är Milford sound (en nationalpark på sydön) En bra idè är just husbil på en sådan tripp , när vi va där så fyllde Alex 1-år den firades just i husbilen
ok! det var ett tag sen men jag tror ön ser lika ut idag.

Sköt Er o Kör FORT.