torsdag 30 april 2009

Dag 71, Auckland, Nya Zealand - 4 miljoner manniskor - 50 miljoner far.

G'day!

Haha, faktiskt sa sager dom sa har nere ocksa! sa det ar okej for mig att inleda sa..

Idag halsade Nya Zealand oss valkomna runt klockan 17.30 lokal tid, och detta med en solnedgang over bergen. Inte helt fel med andra ord.

Dagen borjade klockan 6 lokal tid i Sydney, i ett svinkallt rum pa Kings Cross. Klockan ringde (som den har gjort ganska sallan under den har resan) och jag svarade instinktivt med att slanga mobilen i golvet. Nagonting som uppenbart inte fungerade - Kontentan blev alltsa uppstigning.

Vi pallrade vara kalla kroppar till varat lokala Subway med ett hopp om att det skulle sta en liten gumma dar med en stor och varm macka redo. Men Subway var inte oppet. Vi fick istallet ga till Coles, som ar Australiens motsvarighet till ICA, och inhandla en flaska chokladmjolk, philadelphiaost med vitlok och peppar, och en stor pase fardig sallad. Samt en baugette saklart!

Det blev frukost hemma pa hotellet i samma veva som jag satt och forsokte memorera kartan over Auckland.

Inte nog att sydney sade Godmorgon till oss med en 12 gradig kyla, utan nu skulle stadhelvetet ocksa bjuda pa regn, precis nar vi skulle ta oss till flygplatsen.
Arg som ett bi gick jag till receptionen och bad den Svenska killen ringa en Taxi at oss.

Pa flygplatsen gick allting i Slow-motion. Jag kom pa mig sjalv tittandes pa Australiens motsvarighet till Martha Stewart. Inte nog med det. Jag sag apatisk ut ocksa.

Flygbolaget vi akte med, "Aerolineas Argentinas" bjod pa en skumpig tur i en ganska stor Airbus och aven en ganska kass lunch.
Pa planet fick vi sjalvklart den obligatoriska Tullbiljetten dar man ska deklarera i stort sett allt.
Da kommer ju saklart det jobbiga momentet - Snuset.
Man far bara fora in 250 gr tobak i NZ (i stort sett samma i alla lander) och jag hade med mig ungefar det tredubbla. Laglydig och snall som jag ar sa ville jag inte att tullpolisen skulle bli tvugna att arbeta overtid, sa jag struntade i att deklarera.
Tullpolisen, som kande sig extra manlig i sitt bas, stallde en massa orelevanta fragor, och det hela slutade med att vi fick fora igenom vara vaskor genom rontgenmaskinen.
Men uppenbarligen sa sket de fullstandigt i mitt snus och skickade mig med huvudet forst ut pa gatan. Det gick bra med andra ord.

Auckland har vi inte hunnit se speciellt mycket av, dels for att det ar morkt och dels for att vi bara har varit har ett par timmar, men imorgon kommer det formodligen att bli en liten rundtur i staden samt en jakt pa en Campervan.

Sen sa ska vi ge oss ut i pa landsbygden och se vart varan Lonely Planet guide tar oss.

Lite kul fakta som jag snappat upp kring Nya Zealand ar att det bor 4,4 miljoner i landet (varav nastan 2 milj i Auckland) och det finns drygt tiodubbelt sa mycket far. Manga har sagt att det formodligen ar mycket mer an sa. Nya Zealandarna sjalva havdar aven att far ar sjukt dumma i huvudet.
Vi far val se om jag och PJ (inte olikt svenska gubbar i thailand) kommer hem fran Nya Zealand med tva far.
Nasta uppdrag for mig ar att ta reda pa hur vanligt det ar att bonder bedriver tukt med djur. Det kan komma att bli en intressant fragestallning..

Inga kommentarer: